Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Nadnoteckich powstało w 1999 r. a wpisane zostało do Krajowego Rejestru Stowarzyszeń dnia 14 stycznia 2000 r. Inicjatorami i założycielami Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Nadnoteckich byli Panowie Franciszek Tamas - Wójt Gminy Białośliwie, Wojciech Bociański - ówczesny Radny Rady Powiatu i Tadeusz Dąbrowski Wójt Gminy Miasteczko Krajeńskie, który został wybrany w pierwszym Zgromadzeniu Członków Stowarzyszenia Przewodniczącym Zarządu SGiPN.
Do Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Nadnoteckich należy 10 gmin oraz trzy powiaty. Stowarzyszenie działa na terenie Północno-Zachodniego Obszaru Funkcjonalnego Wielkopolski.
Zarząd Stowarzyszenia
Przewodniczący Zarządu
tel./fax +48 67 215 27 90
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Wójt Gminy Czarnków
Eugeniusz Kucner
tel./fax +48 67 215 27 90
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Marek Madej
Skarbnik - Członek Zarządu SGiPN
tel. +48 67 215 27 90
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Tadeusz Dąbrowski
Członek Honorowy SGiPN
tel./fax +48 67 215 27 90
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Cele Stowarzyszenia i sposoby ich realizacji
Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Nadnoteckich ma na celu wspieranie idei samorządu terytorialnego, integrację wspólnot lokalnych oraz dążenie do gospodarczego, kulturowego i turystycznego rozwoju Regionu Nadnoteckiego. Realizując cele, o których mowa powyżej, Stowarzyszenie w programie swojej pracy uwzględnia problemy dotyczące w szczególności:
- reprezentacji interesów zrzeszonych Gmin i Powiatów na forum krajowym i międzynarodowym,
- prowadzenia działalności gospodarczej, w szczególności: wydawniczej, szkoleniowej i marketingowej,
- rozwijania kontaktów i współdziałania z innymi stowarzyszeniami i organizacjami zrzeszającymi wspólnoty lokalne,
- inicjowania i wspierania przedsięwzięć w dziedzinie nauki, kultury i sportu, ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
- inicjowania i wspierania przedsięwzięć w dziedzinie promocji i rozwoju turystyki na terenie zrzeszonych Gmin i Powiatów,
- prowadzenia wspólnej polityki na rzecz poprawy środowiska naturalnego, przywracania i rozwoju walorów turystyczno - wypoczynkowych Doliny Noteckiej,
- gromadzenia i przetwarzania informacji dotyczących gospodarczych i turystycznych zasobów Gmin i Powiatów.
Organy Stowarzyszenia
- Organami Stowarzyszenia są:
- Zgromadzenie Przedstawicieli Członków Stowarzyszenia, zwane dalej Zgromadzeniem,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
- W Stowarzyszeniu mogą działać komisje stałe i doraźne, powoływane przez Zgromadzenie odrębną uchwałą, wraz z określeniem ich przedmiotu działania
- Kadencja władz Stowarzyszenia pokrywa się z kadencją Rad Gmin i Rad Powiatów. Wyboru Zarządu i Komisji Rewizyjnej dokonuje się bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy przedstawicieli Zgromadzenia, w głosowaniu tajnym.
Zgromadzenie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. Zgromadzenie stanowią wszyscy przedstawiciele Gmin i Powiatów zrzeszonych w Stowarzyszeniu. Każdy przedstawiciel Gminy i Powiatu ma jeden głos. Zgromadzenie jest organem stanowiącym i kontrolnym.
W skład Zarządu wchodzą: Przewodniczący, Sekretarz, Skarbnik.Do zakresu działania Zarządu należą wszystkie sprawy Stowarzyszenia, o ile nie zostały zastrzeżone na rzecz innych organów Stowarzyszenia. Członkowie Zarządu pełnią swe funkcje honorowo.Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
- wykonywanie uchwał Zgromadzenia,
- przygotowywanie projektów uchwał na posiedzenia Zgromadzenia,
- kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia,
- zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia,
- podejmowanie zobowiązań majątkowych do wysokości określonej uchwałą Zgromadzenia,
- przedkładanie Zgromadzeniu sprawozdań ze swojej działalności,
- powoływanie Biura Stowarzyszenia oraz określenie zakresu jego działania.
Kompetencje, określone powyżej, Zarząd wykonuje przy pomocy Biura Stowarzyszenia.
Wyboru Komisji Rewizyjnej dokonuje Zgromadzenie w głosowaniu tajnym, spośród delegatów do Zgromadzenia nie będących członkami Zarządu. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy: - sprawowanie wszechstronnej kontroli statutowej działalności Stowarzyszenia i prowadzonych przez nie instytucji, - kontrola finansowa, - kontrola wykonania budżetu przez Zarząd, - wnioskowanie o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium Zarządowi. Szczegółowy tryb i zakres działania Komisji Rewizyjnej określa Regulamin Komisji Rewizyjnej uchwalony przez Zgromadzenie.